حین خرید لوازم و وسایل کودک، خرید صندلی ماشین کودک یکی از مهم‌ترین‌شونه. انتخاب‌های زیادی جلو روتونه. احتمالا از قبل توصیه‌هایی بهتون شده و سردرگم هستید که کدوم صندلی ماشین رو انتخاب کنید. صندلی ماشین فقط برای استفاده‌ی چند هفته و چند ماه نیست. شاید تا سال‌ها از این صندلی استفاده کنید. پس باید دقیق و با حوصله بگردید و بهترین‌شون رو انتخاب کنید. در ادامه راهنمای خرید صندلی ماشین کودک رو خواهید خوند و تمام نکاتی که برای خرید یک صندلی ماشین خوب و مناسب نیاز دارید رو خواهید فهمید.

چرا خرید صندلی ماشین برای کودک مهمه؟

مراقبت از کودکان حین رانندگی یک الزامه. همه‌ی ما این رو می‌دونیم. تصادفات کوچیک شاید به افراد بالغ آسیب زیادی نزنند اما برای بچه‌ها کوچکترین ضربه‌ای می‌تونه خطرساز باشه و باید همیشه حواسمون باشه. سازمان جهانی بهداشت استفاده از صندلی کودک رو تبدیل به یک قانون کرده. قانونی که رعایت اون باعث می‌شه تا بچه‌ها کمتر آسیب ببینن.
این قانون تو ایران هم عملی می‌شه و نیروی انتظامی از اردیبهشت 98 می‌تونه بابت این تخلف برگه‌ی جریمه صادر کنه. چون قانونش تو مجلس هم تصویب شده.

علاوه بر اینکه قانون استفاده از صندلی کودک تو ماشین اجرایی شده؛ دلایل دیگه‌ای هم وجود داره که نشون می‌ده صندلی کودک علاوه بر حفظ جانش باعث راحتی کودک تو ماشین می‌شه. صندلی‌های ماشین برای بزرگسالا طراحی شدن. معمولا بچه‌ها تو این حالت نشسته راحت نیستن. پاها و کمرشون اذیت می‌شه. اما با یک صندلی مناسب خیلی راحت‌ترن. کمرشون تو ایده‌آل‌ترین حالت ممکنه و به هیچ وجه اذیت نمی‌شن.

صندلی کودک امکانات بیشتری هم برای کودک داره. مثلا جای سرش نرم‌تره. حین خواب راحت‌تره. پستی و ‌بلندی‌های جاده اذیتش نمی‌کنه. ارتفاعش نسبتا بیشتره و تو یه حالت خفه نیست. می‌تونه بیرون رو تماشا کنه و کلی مزیت دیگه که باعث شده هم بچه‌ها و هم پدرمادرا عاشق صندلی کودک تو ماشین بشن.

اصول کلی در خرید صندلی ماشین کودک

صندلی کودک و استفاده از اون بستگی زیادی به سن بچه داره. یعنی سن بچه تعیین می‌کنه که از چه مدل صندلی استفاده بشه. برای یک بچه‌ی 5 ساله نمی‌شه از صندلی کودک نوزاد استفاده کرد. تحقیقات زیادی انجام شده که تو سلامتی بچه خیلی تاثیر داره. پس بهتره که این اصول رو بدونید تا خرید مطمئنی داشته باشید.

  • بچه‌ها تا سن دو سالگی باید رو به عقب باشن. یعنی ترجیحا شیب صندلی به سمت عقب باشه. حتی تا 3 سالگی هم این روند می‌تونه ادامه داشته باشه.
  • بچه‌های 3 سال به بالا باید صندلی رو‌به‌جلو داشته باشن و شیبش ذره‌ای رو به عقب باشه. در حقیقت از حالت نیمه‌خوابیده خارج می‌شن و به حالت نشسته درمیان.
  • تا زمانی که کمربند ایمنی خودرو مناسب بچه‌ها باشه بهتره تو صندلی مخصوص بچه‌های 7 الی 12 ساله باشن که بهش می‌گن Booster Seat یا صندلی بالابرنده.
  • بعد از 12 سالگی بچه‌ها می‌تونن تو صندلی ماشین بشینن و مشکلی براشون پیش نمیاد.

موارد بالا استانداردهای صندلی ماشین رو بسته به سن بچه‌ها تعیین می‌کنه. اگه مطابق این اصول جلو برید هم بچه راحته و هم اینکه مشکلی برای ستون ‌فقرات و پاهاش ایجاد نمی‌شه.

انواع صندلی ماشین کودک

بعد از اینکه متناسب با سایز بچه‌تون تصمیم گرفتید که یک صندلی مناسب بگیرید و بودجه‌تون رو هم برای خرید صندلی در نظر گرفتید؛ حالا باید دنبال صندلی مناسب باشید. بعضی از صندلی‌ها همزمان با بزرگ‌شدن بچه می‌تونن تغییر کنن. یعنی ابعاد و یا زاویه‌ی پشتی صندلی تغییر می‌کنه. اما بعضی‌هاشون چنین قابلیتی ندارن و باید تعویض بشن. در ادامه انواع صندلی رو به همراه ویژگی‌هاشون براتون توضیح دادیم.

صندلی ماشین نوزاد (رو به عقب)

همه‌ی بچه‌های کمتر از 2 سال باید صندلی‌های رو به عقب داشته باشن. صندلی‌هایی که برای نوزادان طراحی شده رو به عقب هستن. تا وزن 20 کیلو رو تحمل می‌کنن و بسته به قد و وزن نوزاد می‌تونید مناسب‌ترین صندلی رو خریداری کنید.

صندلی نوزاد خیلی راحته و چون پایه‌ش جدا می‌شه به عنوان کریر هم ازش استقاده می‌شه. بچه‌ها بدون اینکه متوجه دست‌اندازهای جاده و پستی‌بلندی‌های خیابون بشن راحت می‌خوابن. اگه کالسکه‌تون قابلیت نصب کریر هم داشته باشه خیلی راحت می‌تونید اون رو جابجا کنید. بدن بچه تو حالت متعادلی قرار می‌گیره و بدون کمترین دردسری می‌تونید ازش استفاده کنید.

صندلی ماشین رو به جلو

این نوع صندلی‌ها مخصوص بچه‌های 3 سال به بالا هستند که دیگه نیازی به حالت خوابیده ندارن و می‌تونن راحت تو حالت نشسته قرار بگیرن. خیلی راحت هستن. معمولا تا 30 کیلو وزن تحمل می‌کنن که مناسب بچه‌هاست. می‌تونید این صندلی رو با توجه به قد و وزن بچه‌تون خریداری کنید که کاملا توش راحت باشه.

روی کالسکه نصب می‌شن اکثر مدل‌ها و می‌شه ازشون به عنوان کریر هم استفاده کرد. یک عیبی که دارن اینه که نمی‌شه اونا رو تو حالت خوابیده قرار داد. بچه‌ها معمولا تو ماشین می‌خوابن و تو مسافرتای طولانی خیلی مهمه که حتما صندلی بچه حالت خواب داشته باشه. اما برای مدت زمان کم نسبتا مناسبن.

صندلی ماشین قابل تبدیل (با امکان تغییر زاویه پشتی)

این نوع صندلی‌ها در دو حالت رو به عقب و رو به جلو تنظیم می‌شن یعنی از بدو تا 5 یا 6 سالگی می‌تونید ازش استفاده کنید. تو ابعاد بزرگ تولید می‌شن که برای سنین بالا هم مناسب باشه. یکی از مزایای اصلی این نوع صندلی اینه که نیاز نیست زود عوضش کنید و تا چند سال قابل استفاده است.

بچه‌های بزرگتر هم می‌تونن تو حالت خواب باشن. وقتی بچه تو ماشین می‌خوابه نیاز نیست حتما تو حالت نشسته باشه می‌تونید زاویه‌ی پشتی صندلی رو تغییر بدید تا رو به عقب و در حالت خوابیده باشه و راحت‌تر باشه. معمولا تا 35 الی 40 کیلو وزن تحمل می‌کنن که وزن مناسبی برای بچه‌هاست.

یه عیبی که به این نوع صندلی‌ها وارده اینه که بیش از حد بزرگن و برای نوزاد‌ها و بچه‌های کوچیک زیاد راحت نیست. معمولا سنگین هستن و جابجا کردنشون هم سخته. به عنوان کریر نمی‌شه ازشون استفاده کرد؛ پس رو کالسکه نصب نمی‌شن و این مورد کمی اذیت‌ کننده‌ست. با این حال همچنان به‌صرفه است و نیازی نیست بعد از یه مدت صندلی جدید بخرید.

صندلی بالابرنده

Car Booster یا صندلی بالابرنده عمدتا برای بالا بردن کودک استفاده می‌شه تا ارتفاعش به حدی برسه که کمربند ماشین براش مناسب باشه. در حقیقت بیشتر برای بچه‌های 7 الی 12 سال استفاده می‌شه که کمربند ماشین درست روی شونه‌هاشون قرار نمی‌گیره و با کمربند مشکل دارن. با این صندلی می‌شه راحت ارتفاع رو بیشتر کرد تا کمربند کاملا با بدن بچه هماهنگ باشه و ایمنی بیشتری داره.

صندلی بالابرنده در دو نوع دارای پشتی و بدون پشتی تولید می‌شه. مدل‌های بدون پشتی بیشتر طرفدار دارن. چون ارزون‌ترن. کم‌حجم‌تر و سبک‌تر هم هستن. جای کمی رو تو ماشین می‌‌گیرن و ارتفاع بچه رو کامل تنظیم می‌کنن. مدل‌های دارای پشتی حجم زیادی دارن اما امنیت بیشتری دارن چون طرفین بچه رو هم پوشش می‌دن و یک جایی هم برای استراحت بچه در نظر گرفته شده. یعنی راحت می‌تونه سرش رو روی قسمت بالش مانند بذاره و به گردنش فشاری وارد نمی‌شه.

معمولا تا وزن 40 الی 50 کیلو رو هم پوشش می‌دن و تقریبا برای هر سنی و هر وزنی که بچه داره مناسبه. می‌شه این صندلی رو همیشه داخل ماشین قرار داد و یک جای ثابت برای بچه در نظر گرفت که همیشه جاش رو بشناسه و کم کم بهش عادت کنه.

صندلی ماشین همه‌کاره کودک

این نوع صندلی‌ها پکیج کامل برای تولد تا  10 یا 12 سالگی بچه هستن. پشتی‌شون تنظیم می‌شه و تو دو حالت رو به عقب و رو به جلو تنظیم می‌شه. حالت بالابرنده دارن و چون حجم زیادی دارن تقریبا برای هر بچه‌ای مناسبه.

راحت هستن و چون معمولا قیمت بیشتری دارن نکات امنیتی لازم هم توشون کامل رعایت شده و کاملا با آناتومی بدن سازگار هستند. گرچه همه‌ی امکانات صندلی‌های تکی رو ندارن اما تا حد زیادی با نیاز خانواده‌ها همخوانی دارن.

حجیم هستن. چندان سبک نیستن و به عنوان کریر هم نمی‌شه ازشون استفاده کرد. با بعضی از ماشین‌ها که اتاق کوچیکی دارن هم سازگار نیستن. به طور کلی زیاد برای مسافرت کارایی ندارن. پس باید این موارد رو هم حین خرید صندلی همه‌کاره کودک در نظر بگیرید.

ایزوفیکس چیه و چرا برای صندلی کودک مهمه؟

 از سال 2002 به بعد تولیدکننده‌های ماشین برای ایمنی کودک یه قابلیت به ماشین‌ها اضافه کردن که اصطلاحا با نام ایزوفیکس شناخته می‌شه. تو سال 2006 تبدیل به یک استاندارد شد و تقریبا همه‌ی خودروها این امکان رو دارن.

ایزوفیکس یک اتصال قلاب‌شکله که صندلی کودک بهش وصل می‌شه و تکون نمی‌خوره. سه تا نقطه اتصال داره. دو تا در طرفین و یه دونه در قسمت بالا که اجازه نمی‌ده صندلی کودک حین تصادف به جلو پرتاب بشه. بچه‌ها چون وزن کمتری دارن حین تصادف آسیب بیشتری نسبت به بزرگسالا می‌بینن و این آپشن ماشین هم دقیقا برای این کار طراحی شده.

خودروهایی مانند پژو، سمند، دنا و بقیه محصولات ایران خودرو این قابلیت رو دارن. خودروهای خارجی تقریبا همشون دارن. تو خودروهای خارجی حتی رو صندلی جلو هم می‌تونید این صندلی رو نصب کنید که البته پیشنهاد نمی‌شه. چون صندلی عقب امنیت بیشتری برای بچه‌ها داره.

این گیره‌ها رو می‌تونید در دو قسمت صندلی عقب ببینید. اگر خودرو شما ایزوفیکس داره می‌تونید صندلی ماشین ایزوفیکس‌داربخرید. در غیر این صورت صندلی کودک توی تصادفات شدید ممکنه موفق عمل نکنه و بیشتر برای راحت بودن بچه داخل ماشین کمک کاربرد داره. و البته زمانی که تنها خودتون و بچه هستین راننده لازم نیست دائم بچه رو بپایید. نصب کردن صندلی ماشین روی قلاب‌های ایزوفیکس بسیار راحته ولی مطمئن شید که درست نصب می‌کنید و بعد از نصب صندلی هیچ تکانی نمی‌خوره.

6 نکته که قبل از خرید صندلی ماشین باید بدونید

  1. خودرو شما حتما باید ایزوفیکس داشته باشه. در غیر این صورت صندلی کودک امنیت کامل نداره. حتما یک صندلی خریداری کنید که متناسب با خودروی شما باشه. بهتره که لبه‌های صندلی خارج از صندلی خودرو نباشه تا صندلی در حالت متعادلی قرار بگیره و امنیت بالایی داشته باشه.
  2. صندلی‌ کودک ارزون و گرون داریم. اولین نکته‌ای که باید بدونید اینه که قیمت بالا همیشه به معنای کیفیت بالا نیست. خودتون تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های صندلی‌ها رو بخونید و ببینید که آیا برای بچه‌تون مناسبه یا نه. بهتره اول بودجه‌تون رو تعیین کنید و متناسب با اون صندلی‌های مختلف رو ببینید و با هم مقایسه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
  3. صندلی ماشین رو متناسب با سبک زندگی و لایف‌استایل‌تون بخرید. اگه زیاد سفر می‌رید و یا زیاد با ماشین این‌ور اونور می‌رید بهتره یه صندلی انتخاب کنید که هم سبک باشه و هم راحت بتونید اون رو روی ماشین نصب کنید. اگه زیاد تو جاده‌های بین‌شهری هستید اولویت اول رو بذارید رو امن بودن و محکم بودن صندلی که در برابر ضربه مقاوم باشه. اگه بیشتر پیاده‌روی می‌کنید و کمتر تو ماشین هستید یه صندلی انتخاب کنید که روی کالکسه هم نصب بشه و بتونید حین پیاده‌روی ازش استفاده کنید.
  4. قد و وزن بچه خیلی مهمه. اگر سر نوزاد بالاتر از قسمت بالایی صندلی قرار بگیره گردنش اذیت می‌شه. اگه می‌بینید که رشد بچه‌تون زیاده و دیگه صندلی سابق براش مناسب نیست بهتره عوضش کنید. بعضی صندلی‌ها استاندارد نیستن و کمتر از دو سال کارایی دارن. صندلی‌های ماشین خارجی معمولا با استانداردهای بچه‌های خارجی تنظیم می‌شن بهتره قبل از خرید حتما سایز و مشخصاتش رو مقایسه کنید.
  5. نحوه‌ی نصب صندلی ماشین رو یاد بگیرید. ویدیوهای زیادی تو اینترنت هست که می‌تونید ببینید. معمولا خود صندلی هم تو بروشورش نحوه‌ی نصب داره و می‌تونید ازش استفاده کنید. سخت نیست ولی باید حتما دقیق نصب کنید تا امنیت بچه به خطر نیفته.
  6. اگه خدایی نکرده تصادف کردید و صندلی بچه آسیب دیده بهتره عوضش کنید چون ممکنه اتصالات ضربه خورده باشن و خطرناک باشه.

چجوری بچه رو به صندلی ماشین عادت بدیم؟

معمولا بچه‌ها دوست ندارن رو صندلی مخصوص‌شون بشینن چون دوست دارن مثل بزرگترا باشن  و موقع نشستن روی صندلی کودک لجبازی کنن. مخصوصا اگه بیشتر از 4 5 سال داشته باشن و شروع رشدشون باشه. پسربچه‌ها بیشتر این احساس رو دارن.

اما با چند تا راهکاری که تو ادامه گفته می‌شه می‌تونید کم کم بچه رو عادت بدید که تو صندلیش راحت باشه و مشکلی پیش نیاد.

  • اسبا‌ب‌بازی‌های محبوبش رو تو این قسمت از ماشین بذارید. برای بچه‌های کوچیک این اسبا‌ب‌بازی‌ها خیلی مهم‌ترن. می‌تونید این اسبا‌ب‌بازی‌ها رو جلوی کودک آویزون کنید.
  • صندلی بخرید که رنگ شاد داشته باشه و روی روحیه بچه تاثیر مثبت داشته باشه. اگه می‌دونید چه رنگی رو بیشتر دوست دارن سعی کنید همون رنگ رو انتخاب کنید.
  • قسمتی که صندلی کودک رو نصب می‌کنید آفتابگیر بذارید که آفتاب بچه رو اذیت نکنه و اگه دلش می‌خواد بیرون رو نگاه کنه آفتابگیر رو بردارید.
  • اوایل احتمالا سخت باشه. سعی کنید هفته‌ای یکی دو بار حتما روی صندلی بذاریدش. بچه‌های کوچیک و نوزادا خیلی زود بهش عادت می‌کنن. کمتر از دو سه هفته می‌تونید با خیال راحت بچه رو داخلش بذارید.
  • یکم مقاومت کردن ممکنه جواب بده. اما سعی نکنید زیاد بهش فشار بیارید که کلا از صندلی متنفر بشه.
  • با مدت زمان کم شروع کنید. مثلا بار اول یک دور 5 دقیقه‌ای خوبه، کم کم زمانش رو بیشتر کنید و بعدش می‌بینید که حتی تو مسافرتای بین‌شهری هم بهونه نمی‌گیره.
  • اگه براتون امکان داره صندلی رو داخل خونه هم ببرید که تو خونه هم ازش استفاده کنه.

این راهکارا معمولا جواب می‌دن. پدرمادرای زیادی امتحان کردن. اوایل یکم سخته ولی به مرور زمان به صندلی‌شون عادت می‌کنن. اگر از صندلی بالابرنده استفاده می‌کنید و بچه‌تون بزرگتره می‌تونید با منطق راضیش کنید که بستن کمربند خیلی مهمه و برای همین باید حتما صندلیت رو بالا ببریم.

نظر شما چیه؟

این‌ها مهم‌ترین نکات خرید صندلی ماشین کودک بودن که تقریبا برای اکثر پدرمادرا سواله و امیدواریم که تونسته باشیم به سوالات‌تون جواب داده باشیم. توی یه پست دیگه چندتا از بهترین صندلی‌های ماشین کودک رو معرفی کردیم. اگه نکته‌ای دارید که دوست دارید به این مطلب اضافه کنید حتما تو کامنت‌ها برامون بنویسید. خوشحال می‌شیم نظرات‌تون رو بخونیم.


2 دیدگاه

youmovise · 2019-12-03 در 00:18

ای کاش همه مثل شما راهنمایی میکردند

    نی نی دون · 2020-05-14 در 13:16

    خوشحالیم که راضی هستین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *