سیسمونی نوزاد اولین مسئله‌ ایه که وقتی یه بچه تو راهه دارین، ذهنتون رو به خودش مشغول می‌کنه. مخصوصا اگه بچۀ اولتون باشه؛ سوالای زیادی هم براتون پیش میاد؛ مثل اینکه وسایل ضروری سیسمونی چه چیزاییه؟ یا کلاً برای سیسمونی چی باید خرید؟؛ برای خرید سیسمونی از کجا شروع کنم؟ و خیلی سوال‌های دیگه! ما توی این مطلب کاملترین چک لیست سیسمونی نوزاد (از تولد تا دو سالگی) رو جمع آوری کردیم و به همۀ سوالای مهم‌تون هم جواب دادیم.


نکات مهم خرید سیسمونی

قبل از اینکه بگیم چی لازمه بخرید بهتره به چند نکته کلی اشاره کنیم.


بهترین زمان خرید سیسمونی

یکی از سوالایی که خیلی از پدر و مادرها دارن اینه که خرید سیسمونی از چه ماهی بهتره؟
از اونجایی که لوازم سیسمونی نوزاد دختر و پسر خیلی فرقی ندارن، می­‌تونید هر زمان که راحت بودین سیسمونی رو تهیه کنید. اما اگر اصرار دارین لباس‌ها یا رنگ وسایل سیسمونی رو براساس جنسیت نوزاد انتخاب کنید، بهترین زمان خرید سیسمونی بعد از تعیین جنسیت فرزندتونه؛ یعنی تقریبا از ماه چهارم بارداری به بعد. توصیۀ ما اینه که خریدهای ضروری سیسمونی که در ادامه معرفی می‌کنیم رو تا ماه هفتم انجام داده باشید، تا اگر یه وقت کوچولوتون زودتر از موعد به دنیا اومد نگرانی نداشته باشین.


فصل تولد نوزاد

اینکه نوزاد تو چه فصلی به دنیا میاد توی خرید سیسمونی اهمیت داره. البته این نکته بیشتر درمورد لباس سیسمونی نوزاد هست و اهمیتش از این جهته که لباس مناسب نوزاد تازه متولد شده در تابستان با زمستان فرق می­‌کنه. بقیۀ لوازم سیسمونی خیلی متغیر نیستن.


رنگ مناسب سیسمونی کودک

شما می‌­تونید جدا از جنسیت کودک، رنگ سیسمونی یا اتاق کودک رو به سلیقۀ خودتون انتخاب کنید. اجباری نیست حتما به کلیشه‌هایی که درمورد رنگ سیسمونی نوزاد دختر یا پسر گفته می‌شه توجه کنید. اما رنگ‌هایی که انتخاب می­‌کنید نباید خیلی تند و جیغ باشن چون بچه‌ها رو مضطرب می­‌کنن. سعی کنید رنگ های شاد اما ملایم به کار ببرین و اگه دوست داشتین می‌­تونید برای لباس­‌ها، بعضی از وسایل یا قسمت‌هایی از اتاق، رنگ تند هم استفاده کنید.


چک لیست سیسمونی

حالا می­‌رسیم به قسمت اصلی، در این بخش کاملترین لیست سیسمونی رو همراه با توضیحاتِ لازم قرار دادیم. چک لیست ضروریات سیسمونی رو هم مشخص کردیم.
در آخرِ هر بخش اقلامی که ضروری نیستن اما خوبه که داشته باشین رو با علامت ستاره «+» مشخص کردیم.


کاملترین لیست سیمونی و لیست سیسمونی مختصر و مفید
اگه رو تصویر کلیک کنید اندازه بزرگترش رو می‌بینید

پوشاک

نکات خرید لباس کودک

  • یکی از سوال های مهمی که درمورد لباس سیسمونی نوزاد پیش میاد، اینه که تعداد لباس لازم برای سیسمونی چقدره، یا برای سیسمونی چند دست لباس بخرم؟
    بهتره توی خرید لباس زیاده روی نکنید؛ چون بچه ها زود بزرگ می­شن و بیشتر لباسایی که خریدین بی استفاده می­مونه. توصیۀ ما اینه که از هر سایزِ لباس نهایتا دو تا  سه دست بیشتر نخرید.
  • در جواب به خیلی‌­ها که می‌­پرسن لباس سایز صفر چند دست بخریم؟
    باید بگیم که یک یا دو دست کافیه، چون هنوز اندازۀ بچه مشخص نیست و بهتره بعد از تولد بچه با توجه به اندازه‌ش لباس بخرید.
    برای اونایی که نمی‌دونن! سایز لباس نوزادِ تازه متولد شده صفر هست.
  • این­که چه لباس­‌هایی برای نوزاد بخریم و جنس لباس­‌ها چی باشن موضوع مهمیه و تو سلامت و راحتی نوزاد هم تاثیر زیادی داره. درمورد جنس لباس، حتما لباس هایی که از جنس نخ، نخ پنبه و کتان هستن بخرید تا نوزاد دچار حساسیت نشه. و برای نوع لباس هم سعی کنید بیشتر لباس هایی بخرید که نرم و راحتن، تا جایی که ممکنه دکمه یا تزئینات ندارن و شستن و پوشیدنشون راحته.
  • بدن بچه‌ها دیرتر از ما با دمای محیط هماهنگ می‌شه؛ پس مطمئن شید مناسبِ فصل لباس پوشیدن. مخصوصا تو زمستون؛ چون لباس مناسب نوزاد در زمستان لباس­‌هایی هستن که گرمن و سر تا پای کودک رو می‌­پوشونن. این لباس‌ها هم شامل سرهمی نوزاد می­‌شه هم لباس‌های چند تکۀ گرم.
پوشاک و لباس سیسمونی نوزاد
قنداقکلاه
سرهمی نوزادکفش
شلوار کودکپاپوش
زیرپوش (زیر دکمه دار)جوراب
پیراهن و تیشرت نوزادیدستکش
زیر پیراهنی (رکابی و آستین دار)شورت نوزاد (شورت عینکی و ساده)
لباس بیرون (متناسب با فصل)

+ داشتن لباسای زیردکمه دار و سرهمی انتخاب خوبیه. چون پوشیدنشون راحته، مرتبه و بچه هم اذیت نمی‌­شه. همچنین خوبه سر نوزاد بیرون از خونه پوشیده باشه. برای همین کلاه نخی گزینه ی خوبیه.


تغذیه

ما یه لیست کامل از وسایلی که برای تغذیه نوزاد لازم می­‌شه رو تهیه کردیم. اما ممکنه خیلی از اون وسایل رو شما از قبل تو خونه داشته باشید. در این صورت لازم نیست که دوباره سایز کوچیک‌ترشو برای نی­نی بگیرید و می­تونید از همون‌ها استفاده کنید. مثلا قاشق یا ظرف غذای کودک وسایل ضروری نیستن و اگه یه ظرف و قاشق کوچیک تو خونه داشته باشید جواب می‌­ده.

شیرخشک یکی از اقلامیه که ممکنه مادرا قبل از تولد نوزاد اقدام به خریدش کنن. اما بهتره این مورد رو بذارید برای بعد از تولد نوزاد؛ چون به همه‌ی بچه‌ها یه نوع شیر خشک نمی­‌سازه و اینجوری خریدتون بی­فایده ست.

لوازم تغذیه نوزاد
شیشه شیر (دوسایز)پیش بند پلاستیکی
سر شیشه شیرفلاسک آب کودک
پستانکصندلی غذاخوری کودک
قنداغ خوریکاسه، بشقاب و لیوان نوزادی
سرلاک خوریفلاسک و ظرف غذای بیرون
شیشه شور نوزادقاشق معمولی و قاشق حرارتی نوزاد
شیر گرم کن نوزاد

+ داشتن صندلی غذاخوری برای بعد از شش ماهگی بهتون کمک می­کنه راحت تر و بدون دردسر به بچه غذا بدین.


بهداشت

یکی از نکاتی که توی وسایل بهداشتی نوزاد مهمه پوشک بچه هست. بهترین پوشک بچه پوشکیه که جنس رویۀ داخلیش از پلاستیک نباشه؛ چون باعث سوختگی می­شه. پوشکی بگیرید که علاوه بر جذب زیاد، خیلی ضخیم نباشه تا هم هوا رد و بدل شه هم بچه تو راه رفتن دچار مشکل نشه. بهترین پوشک برای پوستِ حساس پوشک‌هایی هستن که عطر یا اسانس ندارند و باعث ایجاد حساسیت نمی­شن.

سوالی که ممکنه براتون پیش بیاد؛ تعداد پوشک مصرفی نوزاد چقدره؟
میزان مصرف پوشک نوزاد تو هر بچه متفاوته. اما معمولا برای ماه اول و دوم روزانه بین 6 تا 8، و حداکثر 10پوشک لازمه. کهنه کودک یا پوشک پارچه ای می­تونه جایگزین پوشک بچه باشه، هم همراه با پوشک استفاده بشه. که در این صورت به تعداد کمتری پوشک بچه نیاز دارید.

بهداشت
پوشکپودر بچهشامپو بچه
کهنهروغن بچهحوله نوزاد
مینی واشکرم و لوسیونلیف کودک
شورت آموزشیدستمال مرطوبصندلی حمام
تبدیل توالت فرنگیفین گیر (پوار بینی)وان حمام کودک
تشک یا زیرانداز تعویض کودکگوش پاک کن و ناخن گیر نوزادشانه و برس کودک

+ داشتن فین گیر (پوار بینی) کارتون رو راحت می‌کنه. با پوار بینی نه خودتون برای گرفتن فین بچه اذیت می‌‌شین نه نی نی.
+ مینی واش می‌‌تونه کمک خیلی بزرگی برای شما باشه. مینی واش برای شستن سریع  لباسای بچه خیلی خوبه. مخصوصا که لباس بچه‌‌ها زود به زود کثیف می‌‌شه و باید سریع شسته بشه.


خواب و استراحت

وسیله خواب نوزاد، مثل تشک، پتو و بالش باید نرم و راحت باشه. ضخامت تشک نوزاد باید به قدری باشه که بدن بچه توش فرو نره اما خیلی هم نازک نباشه. همچنین رنگ‌های تند مانع از خواب بچه می‌شن. پس بهتره موقع خرید رنگ‌های ملایم‌تر رو انتخاب کنید.

وسایل خواب و استراحت نوزاد
گهوارهبالش نوزاد
تخت پارکپتوی کودک
تخت کنار مادرتشک نوزاد
نی نی لای لایملحفه کودک
محافظ دیواره تختپشه بند کودک
تشک پلاستیکی زیر تختبالش غلت گیر
کیسه خواب یا قنداق فرنگی

+ تخت کنار مادر یا گهواره برای ماه‌های اولیه که بچه رو پیش خودتون می­‌خوابونین بهترین گزینه است. اینجوری هم بچه به تخت شما عادت نمی‌­کنه، هم برای شیردادن نصف شب راحتین.


اتاق کودک

بیشتر وسایل اتاق کودک به بودجۀ شما بستگی داره. و به جز کمد، جالباسی و تخت هیچکدوم ضرورتی ندارن. با این حال ما لیست کاملی از اسباب و اثاثیه اتاق کودک رو آوردیم.

یکی دیگه از لوازمی که تو جدول پایین نیاوردیم ولی می‌تونید به عنوان زیبایی و دکوراسیون برای اتاق کودک بخرید بافتنی هست که می تونید از کلک ملک بخرید: مثل عروسک بافتنی.

وسایل اتاق کودک
چراغ خوابتخت خواب
سطل اتاق کودکویترین اتاق کودک
آیفون اتاق کودککشو، کمد و جالباسی
میز تعویض کودکشلف یا طبقه دیواری

حمل و گردش

وسایل حمل و گردش نوزاد می‌­تونن خیلی کمک حال باشن. اما نیازی به خریدن همشون نیست. مهم‌ترین‌هاشون که توی چک لیست ضروری هم آوردیم؛ به ترتیب ساک لوازم نوزاد، کالسکه و صندلی ماشین کودک هست.
ساکی بگیرید که کوچک، سبک و جادار باشه. کالسکه‌ای که می‌­خرید محکم و مقاوم باشه و در عین حال سبک که راحت حمل بشه؛ و چرخ های کالسکه منعطف و مقاوم باشن. نیازی به گفتن نیست که صندلی ماشین کودک برای امنیت فرزندتونه و جزء اقلام ضروری.

وسایل حمل و گردش نوزاد
صندلی ماشینساک لوازم نوزاد
کالسکهسان شید
کریرآغوشی

+ داشتن کالسکه یا کریر خیلی خوبه و برای بیرون بردن بچه با مشکل خستگی ناشی از بغل کردن مواجه نمی­‌شین. صندلی ماشین کودک هم برای ایمنی بچه خوبه.


بازی و سرگرمی

این قسمت کاملا به خودتون بستگی داره. اما حداقل برای چند ماه اول چیزی لازم نیست.

وسایل بازی و سرگرمی نوزاد
جغجغهراکر
دندان گیرواکر یا روروک
آویز تخت و کالسکهعروسک پولیشی
اسباب بازی حمامی

+ جغجغه، دندانگیر و اسباب بازی پلاستیکی برای حمام، گزینه‌های خوبی برای بچه های کوچیک هستن.


ایمنی و مراقبت

وسایل این قسمت معمولا جز ضروریات سیسمونی نیستن. اما داشتن‌شون آسایش بیشتری به همراه داره.

وسایل ایمنی و مراقبت کودک
داروخوری نوزادگارد تخت
قطره چکان نوزادتصفیه کننده هوا
پد و کیسه آب گرم نوزاددرپوش پریز برق
تب سنج و دما سنج کودکمحافظ لبه و گوشه
کرم و پماد سوختگی کودککفپوش ضد لغزش
کرم ضد آفتاب کودک و نوزادزانوبند و محافظ انگشت
مانیتور و پیجر اتاق کودک

+ داشتن کرم یا پماد سوختگی کودک برای سوختگی های ناشی از ادرار و مدفوع نوزاد، قطره چکان برای دادن دارو به نوزاد خیلی مفید هستن.


ملزومات مادر

وسایلی که تو این قسمت آوردیم برای راحتی بیشتر مادر هست و اینجا هم به جز یکی دو مورد، تهیۀ بقیه به دلخواه شما ست.

ملزومات مادر
بالش شیردهیپد سینه
رابط شیردهیکرم ترک سینه
لباس زیر شیردهیشیردوش دستی یا برقی
لباس مناسب شیردهی

+ خرید شیردوش برقی یا معمولی برای مادرایی که وقت زیادی رو بیرون از خونه می­‌گذرونن و نمی‌خوان به بچشون شیرخشک بدن خیلی مفید و کاربردیه.


جمع‌بندی

چک لیست سیسمونی مون کامل شد. برای آشنایی بیشتر با هر بخش و دسته برین تو لینک‌های مرتبط تا بدونین هر کدوم از وسایل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشن. بعد از اون ما بهترین مارک‌های وسایل سیسمونی رو هم معرفی کردیم تا انتخاب راحتی داشته باشین.


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *