راهنمای خرید شیشه شیر نوزاد

تغذیۀ نوزاد یکی از مهم‌ترین مواردیه که باید بهش توجه کنیم. تمام مواد مغذی که نوزاد در ماه‌های اولیه بهش نیاز داره از طریق شیر مادر یا جایگزین اون که شیرخشک هست تامین می‌شه. پس مهمه که این نیاز رو به خوبی برطرف کنیم. بعضی از مادر‌ها که زمان زیادی رو بیرون از خونه می‌گذرونن یا شیرشون کفاف نمی‌ده از اهمیت داشتن شیشه شیر کودک به خوبی آگاه هستن. اما حتی اگه شما جزو این مادرا نیستین و این مسائل رو ندارین داشتن یه شیشه شیر خوب برای بعضی مواقع واقعا به درد بخوره و لازمتون می‌شه. مثلا می‌تونید ازش به عنوان قنداغ خوری یا آبمیوه خوری استفاده کنید. حتی وقتی خودتون مریض شدین یا به هر دلیلی نمی‌تونید خودتون به بچه شیر بدین، شیشه شیر به کمکتون میاد. حالا ما انواع شیشه شیر و بهترین شیشه شیر و ویژگی‌هاش رو بررسی کردیم. و خلاصه همه چیز درباره شیشه شیر نوزاد رو گفتیم.

اجزای شیشه شیر

همۀ شیشه شیر‌ها چهار جزء اصلی دارن و بعضی از شیشه شیر‌ها با توجه به نوع و کاربردشون، دارای اجزای دیگه‌ای در کنار این اجزا هستن که ما در ادامه اونا رو هم توضیح دادیم. اما فعلا درمورد همین چهار جزء اصلی صحبت می‌کنیم.

همه چیز درباره شیشه شیر نوزاد

بطری

بیاین از بطری شروع کنیم که شیر یا مایعات دیگه رو تو خودش نگه می‌داره و از همین جهت، جنسش اهمیت زیادی داره. برای ساخت بطری شیشه شیر، از جنس‌های مختلفی استفاده می‌شه که هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن.

بطری پلاستیکی شیشه شیر

شیشه شیر پلاستیکی ارزون تر از انواع دیگه‌ست و رطوبت محیط رو هم به خودش جذب نمی‌کنه. اما بدیش اینه که شستشوی شیشه شیر پلاستیکی سخت تره، زودتر پوسیده می‌شه، بو می‌گیره و خط و خش برمی‌داره که در این صورت باید عوض بشه. خیلی درمورد سرطان‌زا بودن بطری‌های پلاستیکی صحبت می‌شه که باید بگیم جای نگرانی نیست. چون الان دیگه شیشه شیرها رو از پلاستیک هایی می‌سازن که مقاومت زیادی دربرابر گرما و سرما دارن و به این راحتی ساختارشون آسیب نمی‌بینه و خطرناک نیستن. البته هنوزم بطری های بی کیفیت پیدا می‌شن که باید مواظب باشید اونا رو استفاده نکنید. بطری هایی بخرید که بدون “BPA” باشن چون این ماده توی بدن افراد و به خصوص کودکان باعث بروز اختلالات هورمونی می‌شه. کافیه به ته بطری که اطلاعات اون حک شده دقت کنید. علامت های “#1″، “#2” و “#4” از جنس پلی اتیلن، و “#5” از جنس پلی پروپیلن هستن که ایمن‌اند و می‌تونید با خیال راحت ازشون استفاده کنید. البته بعضی از بطری ها هم تهشون “Free BPA” نوشته که همون معنی رو داره. اما علامت “#7” روی بطری‌های از جنس پلی کربنات حک می‌شه که معمولا BPA دارن وخطرناک هستن.

بطری شیشه‌ای شیشه شیر

بطری‌های شیشه‌ای هم جزو پر استفاده‌ترین نوع بطری شیشه شیر هستن. شستن و استریل کردنشون خیلی راحته، سرطان‌زا نیستن و هیچوقت خراب نمی‌شن مگه اینکه بشکنن. بدیشون اینه که سنگین تر از بطری های دیگه هستن و در صورت ریختن مایعات سرد، رطوبت محیط رو به خودشون جذب می‌کنن.

بطری سیلیکونی شیشه شیر

شیشه شیر سیلیکونی جنس نرم و قابل انعطافی دارن و نسبت به بطری های دیگه به سینۀ مادر شبیه ترن. این بطری ها نسبت به بطری‌های شیشه‌ای طرفدار کمتری دارن اما از لحاظ کیفیت در یک رده هستن و بسته به سلیقۀ شما و فرزندتون می‌تونید همونی که به نظرتون مناسب‌تره رو انتخاب کنید.

بطری استیل شیشه شیر

بطری استیل هم مثل بطری سیلیکونی کمیابه و کمتر از همه استفاده می‌شه. این بطری‌ها نسبت به شکستگی، خراش و زنگ زدن مقاومن و دمای مایعات رو هم تا مدت طولانی نگه می‌دارن. از معایبشون اینه که نمی‌شه داخلشون و میزان شیر رو دید. در واقع مثل فلاسکی هستن که به شیشه شیر تبدیل شده باشن.

سرشیشه

مهم ترین قسمت شیشه، سر شیشه شیر هست که انتخاب نوع اون اهمیت زیادی داره. چون هر بچه‌ای یه نوع سرشیشه رو می‌پسنده و بقیه رو نمی‌گیره. علاوه بر سلیقۀ کودک، عوامل دیگه‌ای مثل نوع و جنس سر شیشه شیر هم انتخاب شما رو تحت تاثیر قرار می‌دن. مثل ضدنفخ بودن سرشیشه، ارتودنسی بودن یا نبودنش، سری سیلیکونی یا لاتکس و… که همۀ این‌ها رو مفصل در ادامه توضیح می‌دیم.

جنس سرشیشه

سرشیشه‌ها در دو نوع سرشیشه سیلیکونی و سرشیشه لاتکس وجود دارن.

سرشیشه لاتکس

لاتکس یا کائوچو یه مادۀ طبیعیه که توی ساخت پلاستیک ازش استفاده می‌شه. نرم، انعطاف پذیر و به رنگ قهوه‌ای یا طلایی مات هست. جنس لاتکس از جهت انعطاف و نرمی به سینۀ مادر شباهت زیادی داره. سرشیشه لاتکس نسبتا زود فرسوده می‌شه و ترک می‌خوره. البته بعضی از نوزادان به پروتئینی که تو لاتکس طبیعی هست حساسیت دارن که این حساسیت می‌تونه به خارش، قرمزی و در علایم شدیدتر تنگی نفس و سرفه و آبریزش بینی منجر بشه. مشکل حساسیت‌زا بودن لاتکس، فقط درمورد لاتکس های طبیعی وجود داره و اگه لاتکس مصنوعی در سرشیشه استفاده شده باشه حساسیت ایجاد نمی‌کنه.

سرشیشه سیلیکونی

سرشیشه سیلیکونی بی‌رنگ و شفافه و نسبت به لاتکس جنس کمی سفت‌تری داره و حساسیت‌زا نیست. اگه بچه عادت به گاز گرفتن داره این سرشیشه‌ها مناسب‌ترن. سرشیشه سیلیکونی سه تا چهار برابر سرشیشه لاتکس عمر می‌کنه.

انواع سرشیشه

سرشیشه‌ها انواع مختلفی دارن که هر کدوم برای یه چیزی خوبن و شما با توجه به نیازتون می‌تونید از بینشون انتخاب کنید.

سرشیشه کلاسیک

همون سرشیشه های قدیمی هستن که برای خروج شیر ازشون نیازی به مکیدن زیاد نوزاد نداره، باعث اختلال توی رشد فک و دهان نوزاد می‌شه و استاندارد نیست.

سرشیشه ارتودنسی

سرشیشه ارتودنسی چیست؟ سرشیشه ارتودنسی با آناتومی دهن کودک سازگاری بیشتری داره و کمترین فشار رو به لثه‌ و دندون‌های کودک وارد می‌کنه. یک طرفش صاف و سمت دیگش برآمده است. نحوه قرار گرفتن سرشیشه ارتودنسی در دهان نوزاد اینجوریه که باید قسمت صاف سرشیشه با زبون نوزاد در تماس باشه و قسمت برآمدش با سقف دهن کودک.

از مزایای سر شیشه ارتودنسی  اینه که طوری طراحی شده که به لثه و فک کودک آسیب نزنه. حالا در مورد اینکه سرشیشه ارتودنسی بهتره یا معمولی باید بگیم که استفاده از شیشه شیر ارتودنسی مخصوصا اگه دندون‌های کودک در حال در اومدن باشن گزینۀ مناسب‌تری هست.

سرشیشه ضد نفخ

سوال: شیشه شیر ضد نفخ چیست؟  شیشه شیر ضد کولیک یا همون شیشه شیر ضد نفخ حاشیه‌اش سوراخ هایی داره که باعث می‌شه هوا جریان پیدا کنه و کودک هوا رو قورت نده و در نتیجه دچار دل درد هم نشه. سرشیشه‌های ضدنفخ خیلی کمک کننده هستن و بلعیدن هوا هنگام شیر خوردن رو به حداقل می‌رسونن. پس بهتره باز هم بعد از شیر خوردن بچه، برای احتیاط آروغش رو بگیرید.

نحوه استفاده از شیشه شیر ضد نفخ
سرشیشه نچرال

شیشه شیر نچرال یا شبیه به شیر مادر به تازگی وارد بازار شده و برای کودک حس بهتری ایجاد می‌کنه. اگه بچه شیشه شیر معمولی رو پس بزنه، سرشیشه نچرال بهترین گزینه است و معمولا بچه‌ها باهاش حس بهتری دارن.

جریان سرشیشه

میزان جریان سرشیشه نسبت به سن کودک متغیره. مثلا سوراخ سرشیشه نوزاد تا یک ماهگی باید یه دونه باشه و شیشه شیر با جریان کم برای نوزاد تازه متولد شده مناسبه. برای یک تا سه ماهگی نوزاد، سوراخ مناسب سرشیشه دوتاست و جریان هنوز نسبتا آهسته است. سرشیشه نوزاد سه تا شش ماهه سه سوراخ داره و جریان شیر متوسطه. و بعد از شش ماهگی معمولا چهار سوراخ خوبه و جریان شیر هم سریعه.

اندازه سوراخ شیشه شیر نوزاد و سن استفاده از شیشه شیر

ویژگی های شیشه شیر خوب

  • درجه بندی شیشه شیر داشته باشه.
  • از مواد بدون BPA ساخته شده باشه.
  • عمر خوبی داشته باشه. زود تغییر رنگ نده، کدر و مات نشه، بو نگیره و شستن و استریل کردنش راحت باشه.
  • تا جای ممکن اجزای کمی داشته باشه تا باز کردن و سرهم بندیش راحت باشه.
  • درپوش داشته باشه تا از ورود میکروب به شیشه شیر جلوگیری بشه.
  • سرشیشه ارتودنسی، ضد نفخ و نچرال باشه.
  • اندازه‌ش مناسب و خوش‌دست باشه تا کودک به تنهایی هم بتونه خودش از اون تغذیه کنه.

نکات استفاده از شیشه شیر

  • حداقل سن استفاده از شیشه شیر به خود شما بستگی داره اما حداکثرش تا دو سالگیه. بیشتر از اون باعث می‌شه به دندان ها، فک و حتی بعضا گفتار کودک آسیب بزنه.
  • تاریخ انقضای شیشه شیر و مدت زمان تعویض شیشه شیر وقتیه که شیشه شیر دچار فرسودگی شده باشه. یعنی تغییر رنگ داده باشه، بو گرفته باشه و از بین نره یا دچار خط و خش زیاد شده باشه.
  • اندازه شیشه شیر نوزاد باید مناسب با سن، مقدار غذایی که بهش می‌دین و موقعیت‌تون باشه. شیشه شیر در حداقل دو سایز تا چهار سایز لازمتون می‌شه. حتما سرشیشۀ اضافه هم تهیه کنید.

لوازم مشابه شیشه شیر

در کنار شیشه شیر چند وسیله مشابه هستن کاربرد‌های متفاوتی دارن مثل؛ سرلاک خوری، قنداغ خوری، دارو خوری و آب میوه خوری. وجود این وسایل لازم نیست اما اگه داشته باشین شاید کارتون رو راحت‌تر کنه.

سرلاک خوری

سرلاک خوری شبیه شیشه شیره با این تفاوت که سرشیشه‌اش به صورت قاشق ساخته شده. سرلاک خوری برای بچه‌های 6 ماه به بالا که به جز شیر غذای کمکی هم می‌خورن استفاده می‌شه. معمولا جنس سرلاک خوری سیلیکونی یا از پلی پروپلین هست. همونطور که از اسمشم معلومه برای سرلاک دادن به بچه‌ها ازش استفاده می‌شه اما فقط این نیست، می‌تونید برای غذاهای آبکی دیگه که توی 6 ماه تا یک سالگی به بچه‌ها می‌دن ازش استفاده کنید.

قنداغ خوری

قنداغ خوری چیست؟ قنداغ خوری هم کاملا شبیه به شیشه شیره اما گنجایش کمتری داره. این ظرفیت کمتر به دلیل حجم کمتر قندداغ هست که به نوزاد می‌دیم. قنداغ خوری مناسب بچه‌هایی که نارس به دنیا میان یا از همون اول قراره شیرخشک بخورن هم هست. البته می‌شه ازش به عنوان داروخوری برای بچه‌های بزرگتر هم استفاده کرد.

داروخوری

شاید یکی از سخت‌ترین کارها دادن دارو به نوزادان باشه. چون معمولا مزۀ دارو‌ برای بچه‌ها خوشایند نیست و خیلی وقتا دارو رو قورت نمی‌دن و بعضی از بچه‌ها هم تا چند ماه خیلی توانایی قورت دادن ندارن. داروخوری کمک می‌کنه راحت‌تر به بچه دارو بدین. بعضی از داروخوری ها شکل همون شیشه شیره و به صورت مکیدن انجام می‌شه و بعضیاش هم شکل سرنگه که توی دهن کودک خالی می‌کنید.

آب میوه خوری

آبمیوه خوری یه لیوان در دار هست که یا نی داره یا یه برآمدگی نی‌مانند. آب میوه خوری مخصوص دادن مایعات به بچه هاست. برای بعد از شش ماه که به جز شیر چیزای دیگه هم به تغذیشون اضافه می‌شه می‌تونید ازش استفاده کنید. همچنین اگه بخواید بچتون رو از شیشه شیر بگیرید راه مناسبیه که کم کم با آب میوه خوری به لیوان عادتش بدید.

جمع بندی

تو این مطلب همه چیز درباره شیشه شیر نوزاد رو گفتیم. خوشحال می‌شیم نظرات یا سوالاتتون رو برای ما کامنت کنید. اگه دنبال خرید شیشه شیر هستید ما تو مطلب بعدی چندتا از بهترین شیشه شیرها رو معرفی کردیم.

دسته‌ها: شیشه شیر

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *